WIBOR – dlaczego tak ważny?

  Dynamika wzrostu rat za kredyt w ostatnich miesiącach nie pozwoliła o sobie zapomnieć. Prawie każdy kredytobiorca odczuł podwyżki na własnej skórze. Żeby zrozumieć na jakiej podstawie ustalany jest koszt kredytu należy zapoznać się z parametrem o nazwie WIBOR. Od czego zależy i dlaczego jest tak ważny dla polskich kredytobiorców ?

Warsaw Interbank Offered Rate, bo tak brzmi pełna nazwa, to wysokość oprocentowania kredytów, jakimi operują instytucje finansowe na polskim rynku międzybankowym. Administratorem procesu ustalania poziomu WIBORU-u, czyli tak zwanego fixingu jest GPW Benchmark S.A.. Stawka ma zmienną wartość, a wyznacza ją średnia arytmetyczna wartość oprocentowania lokat w największych bankach.

  Stopy procentowe, a WIBOR

Związek WIBOR-u ze stopami procentowymi wynika z tego, że stawki, na podstawie których jest wyliczany, muszą mieścić się w określonym zakresie. Zakres ten jest wyznaczany przez dwie stopy, a mianowicie przez stopę depozytową i stopę lombardową. Kwoty podawane przez banki, które biorą udział w fixingu muszą mieścić się w przedziale między tymi dwoma stopami. Zakres ten z kolei zależy od  Rady Polityki Pieniężnej, która decyduje o wysokości stóp procentowych. Banki komercyjne ustalając WIBOR  starają się przewidzieć decyzje banku centralnego. Można więc przyjąć,  że parametr ten jest prognozą zmian poziomu stóp procentowych. Obecnie ze względu na wciąż rosnącą inflację Rada Polityki Pieniężnej zmieniła politykę monetarną.  Regularnie zaczęto podnosić stopy procentowe. To z kolei miało bezpośredni wpływ na wzrost wartości WIBORU i analogicznie – kosztów kredytów.

WIBOR, a koszt kredytu

Składową raty kredytu jest  kwota kapitałowa, którą spłacane jest zadłużenie, a także oprocentowanie, które pokrywa odsetki. Kredyty ze zmiennym oprocentowaniem dzielimy na WIBOR i marżę. Na WIBOR nie mamy wpływu, gdyż jest on elementem polityki państwa, natomiast marżę można negocjować, gdyż podlega ona polityce cenowej danego banku. Co do WIBORU możemy dowiedzieć się, jaki wariant został zastosowany. W przypadku kredytów hipotecznych banki stosują WIBOR 3Mlub WIBOR 6M, co oznacza, że aktualizacja odbywa się raz na 3 lub 6 miesięcy. Wybór kredytu ze stałym oprocentowaniem zabezpiecza raty przed wpływem WIBORU. W Polsce jednak z tej możliwości można skorzystać jedynie przez pewien okres zawarty w umowie.

Czy zastąpienie WIBORU będzie możliwe?

Nasz Rząd zadeklarował prace nad zmianą dotychczasowego wskaźnika. Premier Morawiecki zapowiedział, że w ramach ,,Tarczy skierowanej dla kredytobiorców,, 1 stycznia 2023 roku zostanie przedstawione stabilne rozwiązanie. Tego dowiemy się jednak dopiero za jakiś czas.

 

Podatek od nieruchomości

 Właściciele nieruchomości opłacają podatek wynikający z posiadania domów, mieszkań, lub gruntów. Sprawdźmy, czym jest podatek od nieruchomości i w jaki sposób ustalana jest jego wysokość?

Podatek od nieruchomości – co to ?

Podatek od nieruchomości zaliczany jest do grupy podatków majątkowych. W praktyce oznacza to, opodatkowaniu podlega posiadanie określonych składników majątku, w tym przypadku nieruchomości. Jest to rodzaj podatku lokalnego, dlatego organem wykonawczym jest gmina.  Podatkiem objęte są  grunty, które nie są gruntami rolnymi lub lasem, budynki, a także mieszkania lub lokale użytkowe, które posiadają księgę wieczystą.

Do kiedy należy zapłacić?

Podatek należy opłacić w 4 ratach rozłożonych proporcjonalnie: do 15marca, do 15 maja, do 15 września, oraz 15 listopada. W przypadku osób prawnych podatek uiszcza się raz w miesiącu , do 15 dnia każdego miesiąca. Podatnik zobowiązany jest do złożenia odpowiedniej deklaracji na druku IN- 1, który stanowi informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Deklarację najwygodniej jest rozliczyć online korzystając z kalkulatora deklaracji. Dzięki niemu można poznać stawki, przygotować dokument dla urzędu, wysłać go, a także uiścić określoną kwotę przez internet.

Jak obliczyć stawkę?

Chcąc obliczyć wysokość podatku, należy pomnożyć stawkę przez powierzchnię mieszkania, budynku lub gruntu.  Stawka podatku od nieruchomości jest ustalana przez rady poszczególnych gmin. Ich maksymalny poziom jest jednak ograniczony ustawowo.  Minister Finansów co roku przedstawia kwoty, które nie mogą zostać przekroczone.

W roku 2022 przewidziano następujące stawki:

Podatek od gruntów:

  •  1,03 zł za mkw w przypadku gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  •  5,17 zł za 1 ha powierzchni w przypadku gruntów pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych;
  •  0,54 zł za mkw w przypadku gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego;
  • 3,40 zł za mkw w przypadku gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy,

Podatek od budynków lub ich części:

  • 0,89 zł za mkw powierzchni użytkowej w przypadku budynków mieszkalnych;
  • 25,74 zł za mkw powierzchni użytkowej w przypadku budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;
  • 12,04 zł za mkw powierzchni użytkowej w przypadku budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym;
  • 5,25 zł za mkw powierzchni użytkowej w przypadku budynków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej;
  • 8,68 zł za mkw powierzchni użytkowej w przypadku budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego

Biorąc pod uwagę powyższe zestawienie, w przypadku domów jednorodzinnych maksymalna stawka będzie mogła wynosić 0,89 za mkw, natomiast za grunt pod domem zapłacimy maksymalnie 0,54 za mkw.

Jeżeli grunt, budynek lub budowla stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach.

 

 

 

 

 

 

Zarządzanie nieruchomością, coraz popularniejsze

Coraz więcej osób inwestuje w mieszkania na wynajem. Tym samym rośnie zainteresowanie profesjonalną usługą zarządzania nieruchomościami. Przyjrzyjmy się nieco bliżej jaki zakres kryje się pod tą coraz popularniejszą formą usługi.

Dla niektórych zarządzanie najmem ogranicza się jedynie do bieżącej obsługi, rozliczenia kosztów i kontaktu z właścicielem. Dla wielu najemców, zwłaszcza tych początkujących wynajem mieszkań kojarzy się z niewielkim nakładem zaangażowania. W praktyce okazuje się jednak, że obowiązków przybywa i jest trudniejsze niż mogło się wydawać.

W dużych aglomeracjach, gdzie rynek nieruchomości prężnie się rozwija możemy znaleźć wiele firm obsługujących zarządzanie najmem. Możemy zlecić im zadania już na etapie poprzedzającym sam wynajem. Mianowicie przygotowanie profesjonalnej oferty, oraz zdjęć. Następnie poszukiwania odpowiednich najemców poprzez dokładną ich weryfikację, co zapewni nam bezpieczeństwo podczas trwania umowy najmu. Kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy z uwzględnieniem istotnych dla nas zapisów zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Do zadań firmy należy również rozliczenia z dostawcami mediów, usuwanie wszelkiego rodzaju usterek, a także monitorowanie należności finansowych wynikających z trwania umowy. W skład usługi  może wchodzić również czuwanie nad właściwym przepływem informacji pomiędzy członkami wspólnoty, czy spółdzielni, prowadzenie postępowań upominawczych lub ubezpieczenie nieruchomości od ognia i innych żywiołów. Po upływie umowy najmu firmy zajmują się rozliczeniami końcowymi.

Zarządzanie najem niesie za sobą wiele działań, które wymagają dużej wiedzy marketingowej, znajomości rynku, a także przepisów prawnych, które pozwalają na właściwe zajmowanie się nieruchomością. Te wszystkie czynniki pozwalają uniknąć, oraz zmniejszyć ryzyko problemów, które mogą wystąpić na przestrzeni trwania całej umowy najmu.

Ile to kosztuje?

Firmy specjalizujące się w obsłudze najmu najczęściej proponują swoim klientom stawki procentowe uzależnione od wysokości czynszu. To sprawia, że z usługi zarządzania nieruchomością mogą skorzystać nie tylko osoby posiadające apartamenty, ale również właściciele mniejszych mieszkań. Oddając swoją nieruchomość w ręce osób z wiedzą i doświadczeniem, zaoszczędzimy sporo czasu i energii, oraz zmniejszymy ryzyko problemów związanych z najmem.

 

Z perspektywy klienta, czyli jakie korzyści płyną z wynajmu mieszkania z agencją?

 

Twoje mieszkanie  na wynajem jest już w pełni gotowe. Teraz pozostaje kwestia znalezienia odpowiedniego najemcy. Samodzielne wynajmowanie jest związane z szeregiem wyzwań, któremu musi podołać przyszły wynajmujący. Doświadczony agent pomoże w całym procesie wynajmu, dzięki czemu możesz czuć się bezpiecznie. Jakie korzyści niesie za sobą współpraca z biurem?

Osoby zajmujące się rynkiem nieruchomości w sposób profesjonalny  rozpoczynają swoja pracę od przygotowania mieszkania do sesji zdjęciowej.  Doskonałe zdjęcia mogą zdziałać cuda i okazać się kluczem do sukcesu. Następnie na podstawie uzyskanych informacji powstaje szczegółowy opis, z uwzględnieniem stanu technicznego i jakości wyposażenia. Oferta trafia do sieci na różnego rodzaju portale ogłoszeniowe. Gdy telefony zaczynają dzwonić, pośrednicy już na tym etapie prowadzą wstępną selekcję potencjalnego najemcy. Mając na uwadze oczekiwania właściciela, dopytują o ważne kwestie. Przeprowadzanie prezentacji również należy do zadań agentów. Zaoszczędzisz w ten sposób sporo czasu i energii. Kiedy na horyzoncie pojawi się odpowiedni najemca pośrednik przechodzi do tworzenia umowy najmu. Nierzadko jest ona konstruowana pod okiem prawnika. W ten sposób masz pewność, że wszystkie ustalenia są zgodne z literą prawa i zabezpieczają interesy dwóch stron. W przypadku samodzielnego przygotowania umowy konieczna będzie wizyta u notariusza, a to również generuje dodatkowy koszt. Oczywiście w internecie znajdziesz wiele bezpłatnych wzorów do ściągnięcia, ale wynajmujący, któremu zależy na odpowiednim zabezpieczeniu, powinien unikać takich rozwiązań. Po podpisaniu umowy, obecnie najpopularniejszą formą jest umowa okazjonalnego, pozostaje kwestia protokołów. Dzięki nim najemcy mogą przepisać media i otrzymać klucze.

Korzyści ze współpracy z biurem jest wiele. Najważniejszy jest jednak spokój i bezpieczeństwo, jakie są w stanie zapewnić profesjonalni agenci czuwając nad przebiegiem całego procesu wynajmu. Masz pewność, że Twoja nieruchomość trafiła w dobre ręce.

 

 

Dom bez zgłoszenia

Mogłoby się wydawać, że możliwość wybudowania domu bez pozwolenia okaże się strzałem w dziesiątkę, a uproszczona procedura budowy znajdzie wiele zwolenników. Niestety, tylko się wydawało. Propozycja rządu nie spotkała się z tak wielkim entuzjazmem, jak oczekiwano.  Dlaczego tak się stało?

Od momentu wejścia w życie nowych ustaleń minęło pół roku. Odnotowano czterysta domów na zgłoszenie. Dla porównania, liczba osób ubiegających się o pozwolenia na budowę sięgnęła prawie czterdziestu dwóch tysięcy. Jak widać, brak formalności nie wpłynął zachęcająco. Okazuje się, że powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Wiele osób decydujących się na budowę własnego domu wspomaga się kredytem. Domy bez pozwolenia nie wymagają kierownika, ani książki budowy. Jest to problematyczne dla banków, które poprzez brak jasnych uzgodnień nie godzą się na kredytowanie inwestycji tego typu. Kolejnym mankamentem okazało się składanie oświadczenia, które mówi o tym, że budowa będzie służyć tylko i wyłącznie własnym celom mieszkaniowym.  Dostępne przepisy budzą obawę osób, które w przyszłości będą chciały sprzedać swoją nieruchomość. W chwili obecnej rząd zapewnia, że nie widzi przeciwskazań do sprzedaży domów na zgłoszenie, osoby podejmujące decyzję  o zbyciu nie będą miały z tym problemów od strony prawnej. Jest jednak nieco za wcześnie, aby móc tą tezę potwierdzić w praktyce, gdyż domy tego typu nie trafiają jeszcze na rynek w celu sprzedaży. Ponadto pojawia się jeszcze jedno pytanie. Czy osoby poszukujące nieruchomości będą chciały dokonywać zakupu domu o tak uproszczonej procedurze?  Zazwyczaj kupujący chcą znać jak najwięcej szczegółów, które poparte są odpowiednią dokumentacją.

Obecnie resort chce poszerzyć plany dotyczące ustawy domów powstających na zgłoszenie.  Kolejne miesiące pokażą jak, jak projekt zostanie przyjęty i czy będzie cieszył się większym powodzeniem.

 

Home staging, czyli jak ułatwić sprzedaż nieruchomości

Jeszcze kilka lat temu w Polsce do hasła home staging podchodzono z dużym dystansem. Dziś agencje nieruchomości wiedzą, że pomoc w tym zakresie może zwiększyć atrakcyjność sprzedawanej nieruchomości, a co za tym idzie pomoże uzyskać wyższą cenę. Dzięki tej usłudze zaoszczędzimy sporo czasu i pieniędzy.

W home stagingu kluczem do sukcesu jest aranżacja przestrzeni i zaprezentowanie nieruchomości w taki sposób, aby klient mógł z łatwością wyobrazić w niej siebie. Jeśli home staging jest zastosowany na dużą skalę, na przykład z malowaniem wnętrza, czy zakupem nowych mebli klient kupujący ma przekonanie, że dane mieszkanie jest ukończone. Dzięki czemu nie będzie musiał inwestować dodatkowych środków finansowych.

Najprostsze triki, jakie stosują profesjonaliści

Home stagerzy stosują kilka prostych zasad przy swojej pracy. Przede wszystkim wnętrze musi być czyste i schludne. Pozbywają się wszystkich niepotrzebnych mebli, czy dodatków. Tam, gdzie jest to konieczne ściany wraz z sufitami są malowane. Dzięki czemu uzyskujemy efekt świeżości. Styl zazwyczaj jest minimalistyczny z neutralnymi barwami. Wszystko musi ze sobą współgrać. Natomiast małe powierzchnie są aranżowane w tak sposób, aby sprawiały wrażenie bardziej przestronnych i funkcjonalnych. Tylko takie rozwiązania pozwolą dotrzeć do jak największej liczby osób. Na tym skupia się praca home stagera, dotrzeć do szerokiej grupy docelowej, a nie trafić konkretnie w jeden gust

Pokazać, to co najlepsze

Profesjonaliści będą starali się wyeksponować w nieruchomości to co w niej najlepsze. W jednym przypadku będzie to ciekawa stolarka okienna, czy drzwiowa w zabytkowej kamienicy.  Natomiast w bloku funkcjonalny układ pomieszczeń. Każda nieruchomość może być z powodzeniem przygotowana do sprzedaży. Trzeba odpowiednio dobrać zabiegi, które zastosujemy przy upiększaniu nieruchomości, oraz dokładnie przeanalizować budżet, którym w tym celu dyponujemy.

Pomyśleć o wszystkim

Zastosowanie usługi home stagingu na rynku wtórnym staję się coraz bardziej popularne. Przy niewielkim nakładzie finansowym  można zupełnie odmienić wnętrza nieruchomości. Co jednak home stager może zaproponować właścicielom nieruchomości w stanie  deweloperskim? Tu z pomocą przychodzą wizualizacje 3D. Nie każdy z potencjalnych klientów oglądając nieruchomość będzie potrafił wyobrazić sobie zaaranżowane wnętrza po ukończonym pracach. Dzięki zastosowaniu tej usługi, klient może w sposób wirtualny spacerować i podziwiać wnętrza swojej nowej nieruchomości .

Pomoc zawodowego home stagera pomoże nam w krótkim czasie odmienić każde wnętrze, nawet to, które wydaję się na pierwszy rzut oka ponure i mało przyjazne dla oka.

 

 

Negocjacje przy sprzedaży, co warto o nich wiedzieć.

Negocjacje towarzyszą nam w wielu sferach życia. Czy są potrzebne w branży nieruchomości? Wiele wskazuj, że warto, a wręcz powinno się negocjować. Brak jakichkolwiek pobudek do tego, by zawalczyć o wyższą lub niższą cenę, w zależności od tego po której stronie transakcji się znajdujemy, może negatywnie wpłynąć na cały proces transakcji. Zdarza się nawet, że doprowadzi to do jej zerwania. Dlaczego tak się dzieje?

Wyobraźmy sobie, że jedna ze stron zbyt szybko godzi się na zaproponowane warunki. Wówczas pojawia się niedosyt, że może jednak mogliśmy uzyskać większą kwotę. Stajemy się podejrzliwi, bo być może z nieruchomością jest coś nie tak, skoro tak szybko się udało. Przemyślane negocjacje pozwolą uniknąć tego rodzaju dyskomfortu. Kierując się zasadą win-win każda ze stron będzie miała poczucie zadowolenia. Zaowocuje to przy sprzedaży korzystnymi ustaleniami zarówno dla sprzedających, jak i kupujących.

Jak się targować?

Złotą zasadą  jest budowanie relacji. W tym przypadku jest podobnie. Podczas rozmowy nie przechodzimy od razu do kwot i samej transakcji. Staramy poznać się drugą osobę i poznać jej oczekiwania. Będąc w roli sprzedającego z całą pewnością nie powinniśmy obniżać ceny, zanim nie usłyszymy od kupującego jego propozycji. Ustępstwa z naszej strony nie powinny być efektem szybkiej  i impulsywnej reakcji. Wzrost motywacji u ludzi nie powoduje wielkość ustępstwa, a sam fakt, że pojawiło się ono podczas rozmów.

Z kim łatwiej negocjować, z kobietą, czy mężczyzną?

Są odstępstwa od reguły, jak wszędzie. Na polu negocjacyjnym obserwuje się jednak pewną zależność. Łatwiej przeprowadza się negocjacje z osobą przeciwnej płci.  W przeciwnym razie pojawia się element rywalizacji. Inaczej negocjacje wyglądają w środowisku mężczyzn, którzy potrafią w sposób drapieżny przedstawiać swoje argumenty, co nie oznacza, że kobiety tracą na sile. Tutaj relacja może wydawać się nawet nieco trudniejsza.  Kobiety biorą pod uwagę wiele opcji naraz, co może wydłużyć cały przebieg negocjacji.

Kiedy powiedzieć sobie dość?

Musimy wziąć pod uwagę wszystkie możliwości na całym etapie sprzedaży, również tą, w której nie udaję się nam się sprzedać nieruchomości. W tej sytuacji najlepszym wyjściem okaże się tak zwana BATNA, czyli najlepsza alternatywy na wypadek niepowodzenia. Bardzo ważne jest, aby ustalić je i zapisać już na etapie przygotowań do negocjacji.  W tym przypadku może to być na przykład wynajem.

Każde negocjacje różnią się od siebie.  Jednak łączy ich jedno, ludzkie emocje. Towarzyszą na każdym etapie negocjacji, dlatego w tak  znaczący sposób wpływają na cały ich przebieg. Warto w takiej sytuacji poprosić osobę trzecią, aby spojrzała bez emocji na całą transakcję i jej założenia. Dzięki temu unikniemy podjęcia błędnych decyzji.

 

 

SMART HOME – na czym polega i jakie są korzyści?

Smart home to różnego rodzaju systemy ułatwiające zarządzanie energią oraz sprzętami w domu. Zaliczają się do niego urządzenia sterujące i czujniki obsługiwane zdalnie. Za ich pomocą można zmieniać ustawienia ogrzewania, światła, uruchamiać sprzęty i kontrolować sytuację w domu lub mieszkaniu. A dzięki temu, że są zintegrowane z aplikacją w telefonie można nimi zarządzać z każdego miejsca.

Jakie są najczęstsze rozwiązania smart home?

Dostępne dziś na rynku rozwiązania mogą znacznie ułatwić codzienne życie. Do najpopularniejszych elementów, najczęściej wykorzystywanych w domach i mieszkaniach zaliczają się:
– czujnik dymu, czadu, gazu, zalania
– kamery, czujnik ruchu
– urządzenia sterujące ogrzewaniem, klimatyzacją, oświetleniem, sprzętami takimi jak odkurzacz, rolety
– zamki do drzwi

Jakie są korzyści?

Przede wszystkim łatwość obsługi sprzętu i dostosowanie ich działania do własnych potrzeb. M.in.:
Możesz zaprogramować ogrzewanie i światło tak, aby włączało i wyłączało się automatycznie według harmonogramu dostosowanego do Twoich potrzeb.
Możesz zautomatyzować ustawienie temperatury w domu, tak aby w nocy, kiedy śpisz, była niższa, a podwyższała się nad ranem, kiedy musisz wyjść z łóżka. Lub wyłączyć ogrzewanie na czas wyjazdu, a uruchomić je zdalnie na chwilę przed powrotem.
Możesz ustawić temperaturę światła, tak aby natężenie i barwa dostosowywała się do warunków na zewnątrz.
Możesz zdalnie uruchomić automatyczny odkurzacz, w czasie kiedy Ty jesteś na w pracy lub na spacerze.
Możesz ustawić zamek do drzwi w taki sposób, aby po wykryciu Twojego telefonu drzwi otwierały się bez użycia klucza.
Możesz sprawdzać co dzieje się w Twoim domu pod Twoją nieobecność.

Czy warto wyposażyć dom w elementy smart?

Systemy smart home mają przede wszystkim na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz oszczędności. Wszelkiego rodzaju czujniki – dymu, gazu, czadu czy zalania mogą uratować życie lub pomóc w porę zareagować, żeby koszty wypadku były jak najmniejsze. Zdalne sterowanie w szerszej perspektywie pozwala na zaoszczędzenie kosztów ogrzewania oraz zużycia energii. Dlatego warto zagłębić się w ten temat, zapoznać z możliwymi rozwiązaniami i wykorzystać je.

Gwarantowany kredyt mieszkaniowy – dla kogo?

Gwarantowany kredyt mieszkaniowy –  to nowa ustawa, która wchodzi w życie z końcem maja. Na czym polega? Kto skorzysta?

Głównym założeniem ustawy o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym jest poprawa sytuacji mieszkaniowej Polaków. Umożliwi ona zaciągnięcie kredytu bez wkładu własnego. Wkład własny będzie kwotą objętą gwarancją przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Będzie to wsparcie dla osób prowadzących gospodarstwo domowe w Polsce lub poza jej granicami (warunkiem jest posiadanie polskiego obywatelstwa. Gwarantowany kredyt mieszkaniowy będzie udzielany w złotówkach, na okres co najmniej 15 lat. Co najważniejsze – osoby ubiegające się o kredyt gwarantowany muszą mieć zdolność kredytową.

Środki z udzielonego kredytu musza zostać przeznaczone na pokrycie części lub całości kosztów związanych z:

– nabyciem prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego lub nieruchomości gruntowej,

– budową i wykończeniem domu jednorodzinnego,

– wkładem budowlanym.

Gwarantowany kredyt mieszkaniowy zostanie udzielony osobom, które nie są właścicielami i nie przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, lub domu jednorodzinnego. W przypadku rodzin z dziećmi możliwe jest posiadanie prawa własności lokalu lub domu, jednak jego powierzchnia nie może przekraczać:

– dwójka dzieci – 50m2,

– trójka dzieci – 75m2,

– czworo dzieci – 90m2,

– pięcioro lub więcej dzieci – nie ma minimalnej powierzchni.

O kredyt nie mogą ubiegać się osoby:

– którym udzielono innego gwarantowanego kredytu mieszkaniowego

– które 5 lat przed złożeniem wniosku zbyły prawo własności do lokalu w drodze darowizny osobie z I lub II grupy podatkowej (czyli ogólnie rodzinie).

Cena lokalu, na który będzie zaciągany kredyt, musi mieścić się w określonym zakresie ceny za metra kwadratowy z uwzględnieniem lokalizacji.

Kwota objęta gwarancją nie może być niższa niż 10% oraz wyższa niż 20% wydatków, na które udzielany jest kredyt. Nie może ona przekroczyć kwoty 100 000zł.

Zakupiony lokal, bądź dom nie może być miejscem wykonywania działalności gospodarczej.

Należy liczyć się z tym, że koszt takiego kredytu będzie wyższy, ponieważ ustawa przedwiduje gwarancję wkłądu własnego, a nie jego spłatę, bądz finansowanie. Dodatkowo Bank Gospodarstwa Krajowego pobiera opłatę prowizyjną w wysokości 1.0%. Możliwe jest jednak ubieganie się o spłatę rodzinną po spełnieniu warunków opisanych w ustawie.

 

Reprezentacja jednostronna – co zyskujesz?

Reprezentacja jednostronna to termin określający rodzaj współpracy z pośrednikiem nieruchomości. Rynek nieruchomości rządzi się swoimi prawami. Usługi jakie świadczą pośrednicy oraz wynagrodzenie, jakie pobierają są bardzo zróżnicowane. Przed podjęciem współpracy warto zapoznać się z dostępnymi możliwościami.

Na czym polega reprezentacja jednostronna?

W skrócie – pośrednik pracuje wyłącznie dla Ciebie. Zabezpiecza wyłącznie Twoje interesy. Jest Twoim przedstawicielem i dba o to, żeby transakcja była korzystna przede wszystkim dla Ciebie. Oczywiście wiąże się to z podpisaniem umowy – na wyłączność, ekskluzywnej, premium – określenia są różne. Żeby pośrednik mógł wykonywać swoją pracę w ten sposób, musi mieć pewność, że oferta jest tylko w jego biurze oraz że za swoją pracę otrzyma adekwatne wynagrodzenie. Fakturę za usługę otrzymuje sprzedający – właściciel mieszkania. Często wydaje się, że prowizja w tym przypadku jest wyższa, jednak jest to złudne. Zazwyczaj pośrednicy rekompensują sobie niskie wynagrodzenie od sprzedającego pobieraniem wynagrodzenia również od drugiej strony transakcji.

Jakie są plusy reprezentacji jednostronnej?

  • Wspólny cel

Przede wszystkim masz pewność, że pośrednik pracuje dla Ciebie. Wiesz, że macie taki sam cel, jakim jest sprzedaż Twojej nieruchomości. I to sprzedasz na korzystnych dla Ciebie warunkach.

  • Zaangażowanie pośrednika

Pośrednik mając poczucie odpowiedzialności na nim spoczywającej oraz będąc pewnym swojego wynagrodzenia na pewno zaangażuje się w 100% w wykonywane zadanie.

  • Uniknięcie konfliktu interesów

Pośrednik negocjuje warunki transakcji najlepsze dla Ciebie. Zaczynając od ceny, poprzez uzgodnienie terminów, warunków finansowania jak i wyposażenia nieruchomości, które będzie wchodziło w zakres sprzedaży.

 

Przy podpisywaniu umowy pośrednictwa warto omówić dokładnie kwestię tego, kogo reprezentuje pośrednik. Często w umowie można napotkać zapis, w którym to Ty zdecydujesz, czy pośrednik będzie wykonywał pracę również dla drugiej strony transakcji. Przemyśl plusy i minusy i podejmij słuszną decyzję.