Przejdź do treści
Strona główna » Zakup nieruchomości w Polsce przez obcokrajowców

Zakup nieruchomości w Polsce przez obcokrajowców

W Polsce obcokrajowcy mają prawo do zakupu nieruchomości zarówno tych gruntowych jak i lokalowych. Istnieją jednak pewne przepisy, na które muszą zwrócić uwagę. Poniżej kluczowe kwestie, które muszą zostać spełnione.

Kraje Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Obcokrajowcy z krajów Unii Europejskiej (UE) oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) mogą swobodnie nabywać nieruchomości w Polsce na takich samych zasadach jak obywatele polscy. Natomiast osoby spoza UE/EOG muszą uzyskać zezwolenie od ministra spraw wewnętrznych na zakup nieruchomości. Przedmiotowe pozwolenie zostanie wydane w przypadkach:

– obcokrajowiec posiada zezwolenie na pobyt stały w Polsce;

– jest właścicielem firmy w Polsce i ma zarejestrowaną działalność gospodarczą;

– nabywa nieruchomość w celu zamieszkania, a nie tylko inwestycji.

Dla obcokrajowca z UE/EOG dokumentacja kształtuje się następująco:

– paszport lub dowód osobisty w celu potwierdzenia tożsamości.

– numer PESEL w przypadku, gdy został mu nadany;

– potwierdzenie zameldowania – może być wymagane, jeśli obcokrajowiec mieszka w Polsce na stałe;

– dokumenty potwierdzające sytuację finansową – dokumenty poświadczające zdolność kredytową,  zaświadczenie o dochodach, historia kredytowa, czy też wyciągi z konta bankowego;

– dokumenty związane z umową kupna-sprzedaży – umowa przedwstępna, potwierdzenie zapłaty zadatku itp.

Dla obcokrajowca spoza UE/EOG dokumentacja będzie obejmowała:

 – zezwolenie od ministra spraw wewnętrznych;

–  paszport;

 – zaświadczenie o legalności pobytu – np. karta pobytu, zezwolenie na pobyt stały lub czasowy, lub wiza;

 – uzasadnienie celu zakupu – należy przedstawić dokumenty, które wyjaśniają, dlaczego        obcokrajowiec chce kupić nieruchomość w Polsce (np. zamieszkanie, prowadzenie działalności gospodarczej, inwestycje);

– dokumenty potwierdzające źródło dochodów – np. umowy o pracę, zaświadczenia o zarobkach, wyciągi bankowe, dokumenty finansowe z kraju pochodzenia;

– umowa przedwstępna w przypadku, gdy została sporządzona;

– wniosek o zezwolenie na zakup nieruchomości – formularz wniosku, który należy wypełnić i złożyć w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji;

– oświadczenie o zamiarze zamieszkania w Polsce.

Zakup nieruchomości gruntowych przez obcokrajowców w Polsce jest ściśle regulowany i podlega różnym zasadom w zależności od obywatelstwa nabywcy oraz rodzaju nieruchomości (np. rolna, budowlana). Obywatele UE/EOG mogą swobodnie nabywać nieruchomości gruntowe budowlane, pod warunkiem, że spełniają ogólne zasady zakupu nieruchomości w Polsce. Zakup ziemi rolnej przez obywateli UE/EOG jest również dozwolony, ale podlega pewnym regulacjom. Zgodnie z ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego, obcokrajowiec może nabyć ziemię rolną tylko wtedy, gdy spełnia określone warunki (np. prowadzi działalność rolniczą, posiada zezwolenie na pobyt stały w Polsce, czy też zamierza zamieszkać na danej ziemi). Obcokrajowcy spoza UE/EOG muszą uzyskać specjalne zezwolenie na zakup nieruchomości gruntowych w Polsce. Procedura jest bardziej skomplikowana i wymaga spełnienia określonych warunków.

Dokumenty wymagane dla obcokrajowca spoza UE/EOG:

– wniosek złożony do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) o zgodę   na zakup nieruchomości gruntowej,  wniosek należy złożyć przed dokonaniem transakcji;

– paszport lub inny dokument tożsamości, który potwierdza obywatelstwo nabywcy;

– dokumenty potwierdzające legalność pobytu w Polsce takie jak karta pobytu, zezwolenia na pobyt stały, wiza długoterminowa lub inny dokument poświadczający legalny pobyt w Polsce;

– umowa przedwstępna zakupu nieruchomości, jeśli została podpisana;

– uzasadnienie celu zakupu nieruchomości;

– dokumenty finansowe potwierdzające źródło dochodów np. zaświadczenie o dochodach.

Komplet dokumentów należy złożyć osobiście w siedzibie MSWiA w Warszawie lub wysłać listownie na adres wspomnianego ministerstwa. W razie braków formalnych przysługuje co najmniej 7 dni na ich uzupełnienie. Ministerstwo może również zażądać dodatkowych dokumentów i dowodów poza wymienionymi powyżej, a także zwrócić się o opinię do innych instytucji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *