Jak kształtują się ceny mieszkań w Tarnowskich Górach?

Śląsk to region zlokalizowany w południowej części kraju, którego z pewnością charakteryzuje dynamiczny rynek nieruchomości. Ceny mieszkań różnią się w zależności od obszaru, na jakim się znajdują. W skład aglomeracji śląskiej wchodzi kilkanaście miast zlokalizowanych w swoim bliskim sąsiedztwie Jednym z nich są Tarnowskie Góry. Jak obecnie kształtują się tam ceny mieszkań, jakie lokalizacje są na topie, a które nie cieszą się tak dużym zainteresowaniem?  O tym poniżej.

Średnia cena mieszkania za metr kwadratowy na rynku wtórnym w Tarnowskich Górach wynosi 4600.00zł. Od początku roku 2023 wzrosła o 1,83 %, co daje 91 zł. W lipcu tego roku o 2,13 % wzrosła również ilość ofert sprzedaży mieszkań względem poprzedniego miesiąca. Przeciętna wartość mieszkania w Tarnowskich Górach wynosi 349 700.00 zł. Ulice, które cieszą największą popularnością znajdują się w centrum miasta, a mianowicie :

 – ulica Karola Miarki 4934 zł / m²

 – ulica Opolska 5067 zł / m²

 – ulica Powstańców Śląskich 5045 zł / m²

Kolejną lokalizacjami, które cieszą się równie dużym uznaniem ze strony kupujących jest osiedle Osada Jana, a także osiedle Przyjaźń, Ceny są tu zbliżone do tych w centrum i kształtują się następująco:

a) Osiedle Osada Jana:

  • ulica Słoneczników 4870 zł / m² b) b) Osiedle Przyjaźń:
  • ulica Francuska 5131 zł /m²
  • ulica  Bałkańska 5064 zł /m²
  • ulica Włoska  5100 zł / m²

Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się mieszkania na osiedlu Lasowice z rynku wtórnego. Tu ceny wahają się w okolicy 4504 zł/ m². W przypadku rynku pierwotnego sytuacja wygląda tu zupełnie inaczej. Nowe mieszkania, oraz apartamenty przy ulicy Siwca w Lasowicach tworzą kompleks nowoczesnego osiedla, który przyciąga nowych mieszkańców. Średnia cena mieszkania na rynku pierwotnym to cena 6000.00zł /m²

Dlaczego warto mieszkać w Tarnowskich Górach?

Tarnowskie Góry to niezwykle urokliwe miasto w południowej- zachodniej części kraju. Za sprawą swojej historii i zabytkowej architektury wyróżnia się na tle pozostałych miast aglomeracji śląskiej.

Unesco

9 lipca 2017 r. w Krakowie zapadła decyzja i na liście Światowego Dziedzictwa Unesco znalazło się 28 zabytków  obiektów pogórniczych leżących głównie w Tarnowskich Górach,  w części Bytomia i gminie Zbrosławice. Zarówno pod względem historycznym jak i technicznym tworzą one jedną całość, związaną z wydobyciem rud srebra, ołowiu i cynku oraz systemami odwadniania podziemi i wykorzystaniem wody pogórniczej do celów spożywczych. 

Miasto w liczbach

Tarnowskie Góry zajmują blisko 84 kilometry kwadratowe i składają się z 11 dzielnic. Liczba mieszkańców wynosi ok. 60 tys. osób. Obecnie powstaje 11,5 km dróg rowerowych, a także 6,2 km dróg dla rowerów i pieszych. Dobrą komunikację zapewniają drogi krajowe numer 11 i 78, bliskość autostrady A1 oraz portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach.

Duży potencjał

Deweloperzy chętnie  lokują swoje inwestycje  w Tarnowskich Górach. Głównie skupiają się na domach szeregowych, nie brakuje też jednak apartamentowców. Oprócz prywatnego segmentu deweloperskiego w niedalekiej przyszłości w jednej z dzielnic, w Lasowicach powstaną również budynki mieszkalne. Jeden budynek czterokondygnacyjny, a także dwa budynki sześciokondygnacyjne z garażami podziemnymi.  Warto dodać, że miasto posiada największy węzeł kolejowy w Polsce. Dzięki niemu i różnego rodzaju sieciom komunikacyjnym lokowanie swoich inwestycji właśnie na tym terenie ma szerokie uzasadnienie ekonomiczne. Gmina Tarnowskie Góry posiada również tereny inwestycyjne, które można nabyć w drodze przetargu. Działki znajdują się na obszarze takich dzielnic jak Bobrowniki, Lasowice, Opatowice, Sowice, oraz w obszarze Obwodnicy DK11.

Miejsce do życia

Przyjezdni, którzy chcą spędzić w Tarnowskich Górach więcej czasu mogą korzystać z szerokiej bazy mieszkaniowej,  zaplecza edukacyjnego, oraz  medycznego.  W mieście nie brakuje również miejsc do aktywnego wypoczynku i relaksu, takich jak  park miejski, ściana wspinaczkowa, czy park wodny z pewnością zapewnią dużo atrakcji.

Zniesienie współwłasności

Zniesienie współwłasności

Współwłasność  występuje w sytuacji, gdy prawo własności tej samej nieruchomości przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Czasem jednak wykonywanie prawa własności przez kilku współwłaścicieli nieruchomości może okazać się trudne do pogodzenia, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe. Wówczas nie pozostaje nic innego jak rozwiązanie stosunku współwłasności i jej zniesienie.

Jakie mamy możliwości ?

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możemy znieść współwłasność. Jednym z nich jest sprzedaż rzeczy i podział uzyskanych środków adekwatnie do wielkości udziałów każdego z właścicieli. Kolejną możliwością jest podział rzeczy wspólnej, np. jednej działki na kilka mniejszych.  Można również przyznać nieruchomość jednemu z właścicieli, który zobowiąże się do spłaty pozostałych właścicieli. Pozostaje jeszcze licytacja komornicza. Jest jednak najmniej korzystną z możliwości dla współwłaścieli.

Sądowe zniesienie współwłasności

Zniesienia współwłasności nieruchomości można dokonać w kancelarii za pomocą przeprowadzenia aktu notarialnego. Jeśli jednak pomiędzy współwłaścicielami wystąpi brak porozumienia w tej kwestii, jedynym słusznym rozwiązaniem może okazać się wystąpienie na drogę sądową. Wniosek może zostać złożony przez każdego z współwłaścicieli nieruchomości. Sąd rozstrzyga również kwestię nakładów finansowych które zostały przeznaczone przez na rzecz wspólna nieruchomości przez współwłaścicieli.

Wniosek o zniesienie współwłasności powinien zawierać następujące informacje:

– oznaczenie sądu, do którego wniosek jest skierowany;

– imiona i nazwiska, dane stron;

– oznaczenie rodzaju pisma;

– dokładnie określone żądanie;

– wskazanie faktów, na których strona opiera swój wniosek;

– podpis strony, przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;

– wymienienie załączników;

– oznaczenie miejsca zamieszkania lub siedziby i adresów stron albo w przypadku, gdy strona jest przedsiębiorcą

– adresu do korespondencji, oznaczenie miejsca zamieszkania lub siedziby i adresy przedstawicieli ustawowych i pełnomocników stron;

– numer PESEL lub NIP wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jest on obowiązany do jego posiadania lub posiada go, nie mając takiego obowiązku, lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku jego braku numer w innym właściwym rejestrze, ewidencji lub NIP wnioskodawcy niebędącego osobą fizyczną, który nie ma obowiązku wpisu we właściwym rejestrze lub ewidencji, jeżeli jest on obowiązany do jego posiadania;

– oznaczenie wartości przedmiotu sporu;

– informację, czy strony podjęły próbę mediacji lub innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu, a w przypadku gdy takich prób nie podjęto – wyjaśnienie przyczyn ich niepodjęcia.

We wniosku o zniesienie współwłasności należy dokładnie określić, jak ma wyglądać podział, oraz jego zakres. Należy również przedstawić dowody prawa własności.

Zakup mieszkania – co jest ważne?

Zakup mieszkania to duże przedsięwzięcie i jedna z poważniejszych życiowych decyzji. Gdy już jednak się zdecydujemy musimy przede wszystkim zastanowić się w jakim celu chcemy dokonać zakupu. Inne czynniki będą nami kierowały, gdy będziemy inwestować w nieruchomość, którą docelowo sprzedamy, a innego lokalu będziemy poszukiwać na wynajem.

Analiza rynku

Zawsze kluczowa jest cena zakupu, to ona powinna nami kierować. Aby wiedzieć, jakie są średnie ceny nieruchomości w danej okolicy, należy przeprowadzić analizę. W tym obszarze pomocne będą strony biur nieruchomości, ale przede wszystkim bezpośredni kontakt  z doświadczonym agentem, który rozwieje nasze wszelkie wątpliwości.

Rodzaj nieruchomości

Nieruchomość w kamienicy czy niskim bloku, a może wieżowiec? To kolejna kwestia, o której musimy zadecydować. To zawęzi nasz obszar, a tym samym ułatwi poszukiwania.  Większość osób zainteresowanych mieszkaniami na wynajem nie będą poszukiwały kamienic. Podobnie osoby starsze nie będą szukać mieszkań na wysokich piętrach z widokiem na panoramę miast. Wszystko jednak zależy od indywidalnych preferencji, dlatego tak ważne jest, aby rozważyć wszytskie za i przeciw.

Na co jeszcze zwrócić uwagę ?

Często poszukując wymarzonych nieruchomości martwimy się, czy dane mieszkanie będzie odpowednio wyciszone. Okazuję się, że można to określić na podstawie projketu budowlanego lub poprzez bezpośredni pomiar w mieszkaniu za pomocą specjalistycznego sprzętu. Istnieją na rynku firmy, które zajmują się terenowymi pomiarami izolacyjności akustycznej. Kolejnym równie ważnym aspektem jest termomodernizacja budynku lub jej brak, co wpływa na wartość nieruchomości.

Otoczenie

Lokalizacja nieruchomości, a przede wszystkim jej bliskie otoczenie jest jednym z kluczowych elementów, które powinniśmy brać pod uwagę podczas zakupu nieruchomości. Istotna będzie tu bliskość punktów usługowych, aptek, sklepów, obiektów sportowych, ale przede wszystkim poziom bezpieczeństwa panujący w danej lokalizacji. W przypadku zakupu mieszkań pod wynajem, na przykład dla studentów, czy pracowników należy ocenić odległości od uczelni, obiektów przemysłowych, a także przystanków komunikacji miejskiej.

Myśląc o zakupie nieruchomości musimy odpowiedzieć sobie na wiele pytań i przejść przez wiele formalności, zwłaszcza gdy zakup będzie finansowany z kredytu. Aspektów, które należy wziąć pod uwagę podczas zakupu wymarzonego lokum jest naprawdę wiele. Decyzja o zakupie powinna być jednak przemyślana, a do tego poparta analizą w oparciu o aktualne dane z rzetelnych źródeł.

Operat szacunkowy

Operat szacunkowy odgrywa znaczącą rolę przy wycenie nieruchomości. Jest kluczowy dla wielu inwestycji w nieruchomości, a także dla uzyskania kredytu hipotecznego. Co zawiera taki dokument i kto się tym zajmuje?

Operat szacunkowy – co to jest ?

Operat szacunkowy to inaczej profesjonalna wycena nieruchomości przygotowana przez osobę mającą odpowiednie uprawnienia w tym zakresie. W tym przypadku jest to rzeczoznawca majątkowy. Operaty sporządza się najczęściej dla mieszkań i domów. Wyceny mogą jednak dotyczyć prawie każdego typu nieruchomości, a mianowicie:

  • obiektów zabytkowych
  • działek rolnych,
  • działek leśnych,
  • obiektów przemysłowych,
  • obiektów magazynowych,
  • obiektów logistycznych,
  • obiektów turystycznych,
  • infrastruktury transportowej.

Do czego potrzebny operat?

Operat jest przydatny przede wszystkim przy kupnie i sprzedaży nieruchomości. Zarówno przy transakcjach osób fizycznych, jak i przedsiębiorstw. Profesjonalna wycena jest również warunkiem koniecznym przy kredycie hipotecznym.

Operat szacunkowy może również okazać się niezwykle przydatny w następujących przypadkach:

  • dzierżawy nieruchomości o dużej wartości;
  • wymiany gruntów i wytyczenie granicy między gruntami;
  • komercyjnych inwestycji budowlanych;
  • windykacji należności z nieruchomości;
  • wyceny powstałych szkód;
  • podziału majątku wspólnego
  • podziały spadku

Kto sporządza operat?

Zgodnie z polskim prawem, profesjonalną wycenę nieruchomości może sporządzić jedynie rzeczoznawca majątkowy, który posiada odpowiednie uprawnienia. Rzeczoznawca jest zawodem zaufania publicznego. Do jego zadań należy wycena nieruchomości, a także wycena wartości praw do nieruchomości, takich jak dzierżawa czy służebność.

Co zawiera profesjonalna wycena nieruchomości ?

Większość rzeczoznawców sporządza operaty według zbliżonych do siebie szablonów. Dzięki temu postępowanie w oparciu o tego typu dokumenty jest znacznie łatwiejsze. Każdy operat szacunkowy zawiera:

  • Określenie samej nieruchomości: adres, numer księgi wieczystej, inne dane pozwalające na identyfikację konkretnej działki czy lokalu.
  • Ramy prawne: wskazane zostają przepisy w oparciu, o które działał rzeczoznawca majątkowy.
  • Cel przeprowadzenia wyceny: cel może być określony dowolnie, ale musi zostać wskazany np. na potzreby kredytu hipoetcznego
  • Data dokonania wyceny: wartość nieruchomości zmienia się w czasie, dlatego ważny jest termin ostatecznego wydania dokumentu
  • Stan nieruchomości: rzeczoznawca ocenia stan nieruchomości,
  • Przeznaczenie nieruchomości: wpływ będą więc mieć plany zagospodarowania przestrzennego, rodzaj działki i przeznaczenie nieruchomości
  • Krótką analizę rynku nieruchomości: operat szacunkowy uwzględnia realia rynkowe, ceny sąsiednich nieruchomości,
  • Opis metody szacowania: rzeczoznawca skrótowo opisuje w jaki sposób doszedł do wniosku, że dana nieruchomość warta jest konkretnie taką kwotę.
  • Wycenę nieruchomości: głównym elementem operatu szacunkowego jest oczywiście jego wynik. Rzeczoznawca często wycenia nie tylko całą nieruchomość, ale też jej części składowe lub prawa rzeczowe do niej.

Bardzo ważne jest, aby operat szacunkowy zawierał pełny i rzetelny obraz nieruchomości, a także przedstawić szacunkową wartość w dniu dokonania wyceny.

Ile kosztuje operat szacunkowy?

Koszt operatu szacunkowego uzależniony jest od rodzaju nieruchomości i trudności zadania przed jakim staje rzeczoznawca. Najdroższe są oczywiście duże obiekty przemysłowe i handlowe, gdzie ceny mogą dochodzić do kilkudziesięciu tysięcy zł, a operat często przygotowuje nie jedna osoba, a cały zespół rzeczoznawców w oparciu o opinie ekspertów z innych dziedzin. Każdy rzeczoznawca zanim przystąpi do realizacji powinien przedstawić koszty operatu potencjalnemu klientowi.

Umowa dożywocia

Umowa dożywocia jest jednym ze sposobów zagwarantowania sobie spokojnej starości. Wzbudza ogromne emocje wśród podpisujących ją osób, gdyż przenosi ona własność nieruchomości. Musi zostać sporządzona w formie aktu notarialnego. Co możemy zyskać w ramach takiego rozwiązania? O tym w artykule poniżej.

Umowa dożywocia – co oznacza?

Umowy dożywocia reguluje Kodeks Cywilny, a dokładnie artykuł 908-916. W Kodeksie możemy przeczytać, że “„jeżeli w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązał się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie (umowa o dożywocie), powinien on przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym”. Na gruncie obowiązaujących przepisów prawo dożywocia jest niezbywalne i nie podelga dziedziczeniu. Prawo dożywocia może zostać ustanowione na rzecz więcej niż jednej osoby, czyli na małżeństwa.

Dożywotnie utrzymanie – na czym polega?

W każdej umowie dożywocia należy określić, czym dla każdej ze stron stron jest dożywotnie utrzymanie. Zdecydowana większość osób decydujących się na sporządzenie takiej umowy w sposób szczegółowy określa zakres zobowiązań. Jeśli jednak ustalenia nie są wystarczająco z pomocą przychodzi wspomniany już Kodeks cywilny. Zgodnie z artykułem 908 nabywca zobowiązany jest względem zbywcy do:

  • przyjęcia go jako domownika;
  • dostarczania mu wyżywienia;
  • zapewnienia ubrania.

Obowiązkiem nabywcy jest również zapewnienie opieki w przypadku choroby. W przypadku śmierci zbywcy nabywca zobowiązany jest do pokrycia kosztów pogrzebu i jego organizacji zgodnie z miejscowymi zwyczajami. Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że umowa dożywocia wiąże się z koniecznością utrzymywania bliskich kontaktów osób zobowiązanych umową. Jeżeli dojdzie do konfliktu pomiędzy stronami i ich stosunki ulegną pogorszeniu prawo dopuszcza rozwiązanie takiej umowy. Istnieje również możliwość wprowadzania zmian do umów dożywocia. Dożywocie wygasa na skutek śmierci dożywotnika (art. 908 § 1 Kodeksu cywilnego).

Trendy w budownictwie

Trendy w budownictwie w 2023 roku stanowią odzwierciedlenie nastrojów społecznych i tego co działo się na przestrzeni ostatnich miesięcy. Całą swoją uwagę skupiamy przede wszystkim na prostocie , minimalizmie i funkcjonalności pomieszczeń. Czego możemy spodziewać się w nadchodzących miesiącach. O tym poniżej.

Co interesuje Polaków?

Już od kilku lat obserwujemy zainteresowanie minimalistycznymi wnętrzami. Trendy na kolejne miesiące również przejawiają zainteresowanie prostotą i geometryczną formą. Z uwagi na rosnące ceny materiałów coraz częściej poszukujemy ekonomicznych rozwiązań dla projektów. Stawiamy na budynki parterowe o niewielkich metrażach, które nie wymagają angażowania drogiego sprzętu. Ponadto coraz częściej sięgamy po nowoczesne rozwiązania w sferze odnawialnych źródeł energii, takich jak pompy ciepła czy panele fotowoltaiczne. Chętnie także otaczamy się zielenią, wprowadzając ją do naszych wnętrz, a także balkonów czy tarasów.

Zabudowa jednorodzinna

Projekty domów jednorodzinnych skupiają się przede wszystkim na zagospodarowaniu przestrzeni w taki sposób, aby stworzyć miejsce dla odpoczynku, a także do pracy. W dalszym ciągu estetyka jest równie ważna, nabiera ona jednak innego wymiaru, gdyż oceniania jest poprzez funkcjonalność wnętrz. W nadchodzących miesiącach prym będą wiodły proste bryły i płaskie dachy, które zminimalizują koszty realizacji projektu, co dziś ma ogromne znaczenie. Otwarte przestrzenie to kolejny trend, który można zauważyć w nowoczesnym budownictwie. Poza walorami estetycznymi zapewniają lepsze doświetlenie pomieszczeń, swobodną cyrkulację powietrza i efektywne ogrzewanie.

Trendy w budownictwie wielorodzinnym

Budownictwo wielorodzinne skupia swoją uwagę przede wszystkim na wygodzie swoich mieszkańców. Deweloperzy kładą nacisk na indywidualne potrzeby, ale również niskie koszty eksploatacyjne budynku, co ma przełożenie na koszty ponoszone w przyszłości. Do wykończenia budynku wykorzystuje się beton, szkło, drewno i metal. Podobnie jak w przypadku domów jednorodzinnych stosuje się duże przeszklenia, które zapewniają odpowiednie naświetlenie pomieszczeń. Współczesne budownictwo realizuje także funkcje społeczne. W obrębie osiedli powstają strefy umożliwiające integrację i budowanie wspólnoty.

Ekologia w projektowaniu

Zarówno zabudowa jednorodzinna, jak i osiedla mieszkaniowe coraz częściej powstają z myślą o ekologii. Większa świadomość sprawia, że inwestorzy, ale także osoby prywatne biorą pod uwagę wpływ wznoszonych budynków na środowisko. Architekci podczas projektowania sięgają po przyjazne formy dostarczania prądu, a także ogrzewania.

Lokalizacja

Wybór wymarzonej nieruchomości podyktowany jest również jej usytuowaniem. W dużych aglomeracjach liczy się skomunikowanie z pozostałymi strefami.  Osoby poszukujące nieruchomości zwracają uwagę na bliskość infrastruktury handlowo- usługowej, a także dostępność miejsc parkingowych.  

Świadectwo charakterystyki energetycznej

Świadectwo energetyki będzie obowiązywało od 23 kwietnia 2023 roku. Będzie wymagane zarówno dla nowo powstałych zabudowań, jak również tych, które zostały wzniesiono znacznie wcześniej. Certyfikat energetyczny będzie zawierał informacje w zakresie zużycia energii danej nieruchomości. Jak uzyskać takie świadectwo i jak powinno wyglądać – podpowiadamy poniżej.

Co to za dokument?

Certyfikat charakterystyki energetycznej będzie informował nas o zapotrzebowaniu na energię, która wykorzystywana jest do oświetlenia, ogrzewania, podgrzewania wody, wentylacji, a także klimatyzacji w danej nieruchomości. Do niedawana świadectwa energetyki były obowiązkowe dla właścicieli domów, które powstały po 2009 roku. Nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz ustawy Prawo budowlane, które wejdą w życie w kwietniu 2023 roku sprawią, że posiadanie świadectw będzie wymagane również dla starszych nieruchomości. Nowe przepisy nakładają obowiązek również na inwestorów, którzy będą musieli dołączyć taki dokument do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Świadectwo energetyki będzie również wymagane podczas sprzedaży nieruchomości lub przy jej wynajmie.

Kto może wydać certyfikat?

Osoba, która będzie sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej budynku musi spełnić określone warunki, a także posiadać odpowiednie uprawnienia. Audytor musi:

  • posiadać pełną zdolność do czynności prawnych
  • nie może zostać skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe
  • posiadać uprawnienia budowlane (o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane)

lub ukończyć:

  • studia wyższe zakończone uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera, inżyniera architekta, inżyniera architekta krajobrazu, inżyniera pożarnictwa, magistra inżyniera architekta, magistra inżyniera architekta krajobrazu, magistra inżyniera pożarnictwa albo magistra inżyniera, lub
  • studia wyższe inne niż wymienione powyżej oraz studia podyplomowe, których program uwzględnia zagadnienia związane z charakterystyką energetyczną budynków, wykonywaniem audytów energetycznych budynków, budownictwem energooszczędnym i odnawialnymi źródłami energii
  • uzyskać wpis do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków.

Szczegółowo…

Certyfikat energetyczny będzie mógł wydać audytor, który posiada uprawnienia do projektowania w budownictwie (uprawienia projektowe, wykończeniowe, instalacyjne etc.). Każda z tych osób przed wręczeniem certyfikatu, wykona badanie, które polega na sprawdzeniu pieca używanego w domu, wszystkich instalacji, okien i drzwi pod kątem ich parametrów izolacyjnych oraz ustawienia ścian. Sprawdzi również i zanotuje datę oddania budynku do użytku, jego kubaturę, liczbę kondygnacji i technologię, w jakiej został wzniesiony. Przed audytem należy skompletować niezbędną do sprawdzenia dokumentację dotyczące domu np. projekt budowlany. Za przeprowadzenie badania, które zakończy się wystawieniem dokumentu w największych polskich miastach trzeba zapłacić od 400 do1000 zł. 

Co dokładnie zawiera świadectwo?

Certyfikat wydany przez audytora będzie zawierać przede wszystkim wskaźnik EP (nieodnawialna energia pierwotna), czyli roczne zapotrzebowanie energii w przeliczeniu na metr kwadratowy. Na świadectwie znajdą się także informacje dotyczące średniego współczynnika przenikania ciepła i zapotrzebowania budynku na energię końcową (EK). Świadectwo dokładnie określi wysokość energii niezbędnej do standardowego użytkowania budynku. Wskazuje więc zużycie energii potrzebnej do podgrzania wody, ogrzania nieruchomości, klimatyzacji, wentylacji oraz oświetlenia. Wszystkie parametry będą podane w kWh/metr kwadratowy/rok. 

Każdy certyfikat charakterystyki energetycznej jest określony prawnie i będzie zawierał dokładnie ten sam zakres informacji, które trafią do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Świadectwo ważne jest przez okres 10 lat. Jeśli w tym czasie zostanie przeprowadzony remont ze zmianami mającymi wpływ na zużycie energii, będziemy zmuszeni wystąpić o nowy certyfikat.

Podział działki budowlanej

Każdy podział zabudowanej działki jest ściśle uwarunkowany wytycznymi, które znajdują się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w wydanej decyzji o warunkach zabudowy. Podziału dokonuje geodeta posiadający odpowiednie uprawnienia.

Od czego zacząć ?

Zanim przystąpimy do podziału geodezyjnego należy sprawdzić, czy dana działka ma dostęp do drogi publicznej. Bez tego nie będziemy mogli przeprowadzić  procesu wydzielenia innych działek.  W niektórych przypadkach konieczne będzie ustalenie służebności, oraz wyznaczenie dodatkowego obszaru, który posłuży jako droga wewnętrzna. Całą procedura musi zostać poprzedzona odpowiednim wnioskiem, który należy złożyć do właściwego organu, tj. wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Przewidywany czas realizacji całego przedsięwzięcia to około 3 miesięcy. Tyle należy założyć na procedury administracyjne.

Wniosek – co musi zawierać?

Każda osoba ubiegająca się o podział działki budowlanej musi zawrzeć we wniosku następujące informacje:

  • tytuł prawny potwierdzający możliwość dysponowania daną nieruchomością gruntową;
  • wypis i wyrys z rejestru publicznego o gruntach i budynkach;
  • kopia mapy ewidencyjnej;
  • jeśli była wydana, decyzja o warunkach zabudowy;
  • wstępne założenia dotyczące podziału;
  • protokół dotyczący przyjęcia granic działki;
  • mapę z naniesionym projektem podziału;
  • jeśli obszar podlega ochronie zabytków, pozwolenie na podział wydane przez wojewódzkiego konserwatora zabytków

Po otrzymaniu zlecenia geodeta występuje do starostwa o wydanie kopii mapy zasadniczej do celów opiniodawczych. Geodeta w ramach wstępnego projektu ustala następujące kwestie:

  • oznacza granice działki, która ma zostać podzielona;
  • oznacza nieruchomość gruntową zgodnie z danymi z rejestru gruntowego;
  • określa powierzchnię nowo powstałych działek;
  • określa propozycje dostępu nowych nieruchomości gruntowych do drogi publicznej;
  • gdy podział dotyczy działki z zabudowaniami określa linie ścian oddzielenia pożarowego wzdłuż wysokości

W kolejnym etapie władze gminne lub miejskie wydają postanowienie. Jeżeli sprawę rozstrzygnięto pozytywnie, oznacza to, że projekt podziału zostanie wdrożony w życie. Po wydanej zgodzie,  geodeta przystępuje do zgłoszenia prac w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej, a następnie przechodzi do procedury przyjęcia granic, z której sporządza protokół. Po wydaniu decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości następuje wyznaczenie i utrwalenie na gruncie nowego przebiegu punktów granicznych.

Ile kosztuje podział ?

Koszt podziału działki jest uzależniony przede wszystkim od jej powierzchni. W przypadku podziału jednej działki  na dwie mniejsze cena za usługę zaczyna się od trzech tysięcy złotych. Jeżeli natomiast  w grę wchodzi wydzielenie kilku nieruchomości gruntowych, za każdą z nich trzeba będzie dopłacić kilkaset złotych. Koszt usługi geodezyjnej uzależniony jest od regionu kraju.

Przekształcenie działki rolnej w budowlaną

Firmy deweloperskie poszukują atrakcyjnych lokalizacji dla swoich inwestycji. Z uwagi na coraz mniejsze zasoby coraz częściej decydują się na zakup terenów rolnych, które po przekształceniu w działki budowlane stają się miejscem dla nowych projektów. Jak wygląda proces odrolnienia działki i kiedy jest to możliwe? O tym poniżej.

Przekształcenie – kiedy możliwe? Każde przekształcenie działki musi odbyć się zgodnie z założeniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który uchwalany jest przez radę gminy lub miasta. Każdy z nich określa przeznaczenie konkretnego obszaru. Czasem zdarza się jednak, że gmina takiego planu nie posiada. Warto wtedy złożyć wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Niestety nie w każdym przypadku będzie to możliwe. Co mówi ustawa? Listę gruntów możliwych do odrolnienia reguluje ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Zgodnie z jej zapisami, przekształcenie działki rolnej w budowlaną jest możliwe, gdy grunty zaklasyfikowane są jako nieużytki lub grunty o najniższej przydatności produkcyjnej (klasy IV-VI). Nie oznacza to jednak, że gruntów z klas I-III nie można przeznaczyć na cele nierolnicze i nieleśne. W tym przypadku decyzja będzie należeć do ministra, przez co proces będzie trudniejszy i znacznie się wydłuży. W pozostałych przypadkach decyzję będzie podejmować administracja lokalna. Składamy wniosek Bez względu na to, czy działkę obowiązuje plan miejscowy, czy nie, zmianę przeznaczenia możemy uzyskać na dwa sposoby. W przypadku, gdy plan obowiązuje zmiana wymaga zgody rady gminy, która zostanie podjęta w drodze uchwały. Wniosek o zgodę należy złożyć w urzędzie gminy właściwym dla danej nieruchomości.  Należy jednak pamiętać, że gmina może odmówić wprowadzenia zmian.  Może się tak zdarzyć, gdy wniosek nie jest spójny z polityką przestrzenną gminy. W przypadku braku planu można wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Po przeprowadzeniu postępowania w sprawie, decyzję wydaje wójt. Zasady, na podstawie których decyzja jest wydawana są określone  w Ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w Kodeksie postępowania administracyjnego. Cały proces trwa od 2 do 3 miesięcy. Aby otrzymać pozytywną decyzję działka musi spełnić następujące warunki:
      • powinna graniczyć na zasadzie sąsiedztwa z inną działką zabudowaną (przynajmniej jedna działka sąsiednia jest zabudowana),
      • powinna mieć dostęp do drogi publicznej;
      • istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu musi być wystarczające dla zamierzenia budowlanego (wymagane minimum to zapewniona możliwość podłączenia do prądu);
      • teren nie może być objęty ochroną przyrodniczą, konserwatorską i archeologiczną, chyba że została zawarta umowa z konserwatorem zabytków na nadzór nad budową.
    Pomimo spełnienia warunków nie każdą działkę rolną można jednak zabudować w oparciu o procedurę ubiegania się o wydanie decyzji. Ogromne znaczenie ma to polityka przestrzenna gminy,  która dba o ład może stwierdzić,  czy  dana działka pozostanie rolną – niezabudowaną. Zmiana przeznaczenia pod zabudowę mieszkaniową jest zwolniona z opłat. Obowiązek opłaty skarbowej występuje w przypadku wniosków dotyczących budynków gospodarczych, przemysłowych lub usługowych. Przekształcenie działki rolnej może jest procesem czasochłonnym, jednak warto poświęcić temu czas i zająć się formalnościami jak najszybciej.